کاربرد ژیروسکوپ در گوشی های هوشمند
نوشته شده توسط : سمیه

سنسور ژیروسکوپی دستگاهی است که می تواند جهت گیری و سرعت زاویه ای یک شی را در لحظه اندازه گیری و ذخیره کند. اینها پیشرفته تر از شتاب سنج هستند. اینها می توانند شیب و جهت یابی جسم را اندازه گیری کنند در حالی که شتاب سنج فقط می تواند حرکت خطی را اندازه گیری کند.

سنسورهای ژیروسکوپ به عنوان سنسورهای سرعت سنج زاویه ای یا سنسورهای سرعت زاویه ای خوانده می شوند. کاربرد این سنسورها در جایی است که در آن جهت یابی جسم برای انسان دشوار است.

سرعت زاویه ای اندازه گیری شده تغییر زاویه چرخش جسم در واحد زمان بصورت درجه و ثانیه ، است.

نحوه کار حسگر ژیروسکوپ

علاوه بر سنجش سرعت زاویه ای ، سنسورهای ژیروسکوپ همچنین می توانند جهت حرکت جسم را اندازه گیری کنند. برای حس دقیق تر حرکت ، سنسورهای ژیروسکوپ با سنسورهای شتاب سنج ترکیب می شوند.

بسته به جهت ، سه نوع اندازه گیری سرعت زاویه ای وجود دارد. چرخش افقی در یک سطح صاف وقتی که از بالا آن جسم را مشاهده می کنید ، چرخش عمودی به صورتی جسم از جلو دیده می شود ، چرخش افقی هنگامی که شی از جلو مشاهده می کنید .

از مفهوم نیروی کوریولیس در سنسورهای ژیروسکوپ استفاده می شود. در این سنسور برای اندازه گیری سرعت زاویه ای ، میزان چرخش سنسور به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می شود. اصل کار سنسور ژیروسکوپ را می توان با مشاهده کار حسگر لرزش ژیروسکوپ درک کرد.

این سنسور از یک عنصر لرزشی داخلی تشکیل شده از مواد کریستالی به شکل ساختار T دوتایی تشکیل شده است. این سازه شامل یک قسمت ثابت در مرکز است که Sensing Arm نامیده می شود و قسمتی در دوطرف به نام Drive arm که به قسمت وسطی از دو طرف وصل می شود.

این ساختار یک سازه دوتایی و متقارن است. هنگامی که یک میدان الکتریکی لرزش متناوب در بازوهای درایو اعمال می کند ، ارتعاشات جانبی مداوم ایجاد می شود. بازوهای Drive متقارن است ، هنگامی که یک بازو به سمت چپ حرکت می کند و دیگری به سمت راست حرکت می کند ، بنابراین یک نیروی گرخشی افقی به قسمت ثابت وارد می شود که بصورت تغییرات بار الکتریکی انداره گیری می شود

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

 





:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: